Publikationen (in Auswahl)

Monographien

Der arabische Procheiros Nomos. Untersuchung und Edition der arabischen Übersetzung eines byzantinischen Rechtstextes (Forschungen zur Byzantinischen Rechtsgeschichte 31), Frankfurt am Main 2014. (Habilitation)

Graeci und Suriani im Palästina der Kreuzfahrerzeit. Beiträge und Quellen zur Geschichte des griechisch-orthodoxen Patriarchats von Jerusalem (Berliner Historische Studien 33, Ordensstudien 15), Berlin 2001. (Dissertation)

Herausgeberschaften

Der Herrscher als Versager?! Vergleichende Perspektiven auf vormoderne Herrschaftsformen (Kraftprobe Herrschaft 1), ed. Heide Frielinghaus, Sebastian Grätz, Heike Grieser, Ludger Körntgen, Johannes Pahlitzsch and Doris Prechel, Göttingen 2019.

Ambassadors, Artists, Theologians. Byzantine Relations with the Near East from the Ninth to the Thirteenth Centuries (Byzanz zwischen Orient und Okzident 12), ed. Zachary Chitwood and Johannes Pahlitzsch, Mainz 2019.

Impious Dogs, Haughty Foxes and Exquisite Fish. Evaluative Perception and Interpretation of Animals in Ancient and Medieval Mediterranean Thought, ed. Tristan Schmidt and Johannes Pahlitzsch, Berlin 2019.

Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History (The History of Christian-Muslim Relations 11, 14, 15, 17, 20), ed. David Thomas, Barbara Roggema, Alex Mallet, Juan Pedro Monferrer Sala, Johannes Pahlitzsch (responsible for the Greek texts), Mark Swanson, Herman Teule and John Tolan, vol. 1-5, Leiden 2009-2013.

Ressourcen – Konflikte – Regeln, Die Verteilung von Amt, Würde und::Einfluss im westlichen Mittelalter und im Byzantinischen Reich, ed. with Joachim Schneider, theme issue of Saeculum 64, 2 (2014).

Östliches Christentum in Geschichte und Gegenwart, ed. Michael Marx, Johannes Pahlitzsch and Dorothea Weltecke, = special issue of Der Islam 88, Heft 1 (2011), (pp. 1-198).

guest editor of: Religion and Religious Culture of Muslims, Christians and Jews in the Mamluk Period, guest editor Johannes Pahlitzsch, Mamluk Studies Review 13,2 (2009), http://mamluk.uchicago.edu/MamlukStudiesReview_XIII-2_2009.pdf

Islamische Stiftungen zwischen juristischer Norm und sozialer Praxis (Stiftungsgeschichten 5), ed. Astrid Meier, Johannes Pahlitzsch and Lucian Reinfandt, Berlin 2009.

Governing the Holy City. The Interaction of Social Groups in Jerusalem between the Fatimid and the Ottoman Period, ed. Johannes Pahlitzsch and Lorenz Korn, Wiesbaden 2004.

Aufsätze

with Ludger Körntgen, “Einleitung”, in: Der Herrscher als Versager?! Vergleichende Perspektiven auf vormoderne Herrschaftsformen (Kraftprobe Herrschaft 1), ed. Heide Frielinghaus, Sebastian Grätz, Heike Grieser, Ludger Körntgen, Johannes Pahlitzsch and Doris Prechel, Göttingen 2019, pp. 9-20.

“Some Remarks on the Use of Garšūnī and other Allographic Writing Systems by the Melkites”, in: Intellectual History of the Islamicate World 7 (2019), pp. 278-298.

“Byzantine Monasticism and the Holy Land: Palestine in Byzantine Hagiography of the 11th and 12th Centuries”, in: Heirs of the Apostles. Studies on Arabic Christianity in Honor of Sidney H. Griffith (Arabic Christianity 1), ed. D. Bertaina, S. Toenies Keating, M. N. Swanson and A. Treiger, Leiden 2019, pp. 231-255.

“Slavery and Slave Trade in Byzantium in the Palaiologean Period”, in: Slavery and the Slave Trade in the Eastern Mediterranean (c. 1000–1500 CE), ed. by Reuven Amitai and Christoph Cluse, Tunrhout: Brepols, 2017 (MEDNEX 5), pp. 163-184.

“The Byzantine Empire and Islam”, in: Routledge Handbook of Christian-Muslim Relations, ed. David Thomas, London and New York 2017, pp. 115-125.

“Die Bestimmung von Patriarchen in der orthodoxen Kirche unter islamischer Herrschaft in Syrien und Ägypten vom 10. bis zum 14. Jahrhundert”, in: Personalentscheidungen in gesellschaftlichen Schlüsselpositionen. Institutionen, Semantiken, Praktiken, ed. Andreas Fahrmeir (HZ-Beiheft 70), Berlin and Boston 2017, pp. 55-73.

“Prosopographische Notizen zur Mutter des Abū Firās al-Ḥamḍānī (320/932–357/968) unter Berücksichtigung seiner Byzantinischen Gedichte (ar-rūmīyāt)”, in: Prosopon Rhomaikon. Ergänzende Studien zur Prosopographie der mittelbyzantinischen Zeit, ed. Alexander Beihammer, Bettina Krönung, Claudia Ludwig, Berlin and Boston 2017, pp. 181-193.

“Christian Waqf in the Early and Classical Islamic Period (Seventh to Twelfth Centuries)”, in: Les fondations pieuses Waqfs chez les Chrétiens et les Juifs du Moyen Âge à nos jours, ed. Sabine Mohasseb Saliba, Paris 2016, pp. 33-56.

“The Melkites and Their Law: Between Autonomy and Assimilation”, in: Law and Religious Minorities in Medieval Societies. Between Theory and Praxis (Religion and law in medieval Christian and Muslim societies 9), ed. Ana Echevarria, Juan Pedro Monferrer-Sala, John Tolan, Turnhout 2016, pp. 35-46.

“The Melkites in Fatimid Egypt and Syria (1021 to 1171)”, in: Medieval Encounters 21 (2015), pp. 485-515.

“Byzantine Saints in Turkish Captivity in 14th Century Anatolia”, in: Union in Separation. Diasporic Groups and Identities in the Eastern Mediterranean (1100-1800) (Viella Historical Research 1), ed. Georg Christ, Franz-Julius Morche, Roberto Zaugg, Wolfgang Kaiser, Stefan Burkhardt and Alexander D. Beihammer, Rome 2015, pp. 219-228.

“Zum Loskauf von griechischen Gefangenen und Sklaven in spätbyzantinischer Zeit. Formen und Akteure”, in: Gefangenenloskauf im Mittelmeerraum. Ein interreligiöser Vergleich (Sklaverei – Knechtschaft – Zwangsarbeit 13), ed. Heike Grieser and Nicole Priesching, Hildesheim, Zürich, New York 2015, pp. 123-141.

“The Greek Orthodox Communities of Nicaea and Ephesus under Turkish Rule in the Fourteenth Century: A New Reading of Old Sources”, in: Islam and Christianity in Mediaeval Anatolia, ed. Andrew Peacock, Bruno de Nicola and Sara Nur Yıldız, Farnham and Burlington 2015, pp. 147-164.

“Byzanz und die Melkiten. Kulturelle und rechtliche Beziehungen”, in: Byzantium as Bridge Between West and East, Proceedings of the international Symposium, Vienna, 3rd – 5th May 2012 (Veröffentlichungen zur Byzanzforschung 36), ed. Christian Gastgeber and Falko Daim, Wien 2015, pp. 275-281.

Art. “Byzanz”, in: Migrationen im Mittelalter. Ein Handbuch (Europa im Mittelalter 27), ed. Michael Borgolte, Berlin and Boston 2014, pp. 91-104.

“Networks of Greek Orthodox Monks and Clerics between Byzantium and Mamluk Syria and Egypt”, in: Everything is on the Move: The ‘Mamluk Empire’ as a Node in (Trans)Regional Networks (Mamluk Studies 7), ed. Stefan Conermann, Bonn 2014, pp. 127-144.

s.v. “Manuel Gabalas”, “Gregory Palamas”, in: Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History (The History of Christian-Muslim Relations 20), ed. David Thomas et al., vol. 5, Leiden 2013, pp. 71-75; 101-108.

s.v. “Theodore Metochites”, in: Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History (The History of Christian-Muslim Relations 17), ed. David Thomas et al., vol. 4, Leiden 2012, pp. 808-814.

“The Archive of the Greek Orthodox Patriarchate of Alexandria. New Findings”, in: Eastern Christians and their Written Heritage. Manuscripts, Scribes and Context (Eastern Christian Studies 14), ed. Juan Pedro Monferrer-Sala, Herman Teule and S. Torallas Tovar, Leuven 2012, pp. 17-28.

“The Mamluks and Cyprus: Transcultural Relations between Muslim and Christian Rulers in the Eastern Mediterranean in the 15th Century”, in: Acteurs des transferts culturels en Méditerranée médiévale (Ateliers 9), ed. Rania Abdellatif, Yassir Benhima, Daniel König and Elisabeth Ruchaud, Munich 2012, pp. 111-120.

“Byzanz und der christliche Orient”, in: Das Goldene Byzanz und der Orient. Katalog zur Ausstellung, Schallaburg, 30. März bis 4. November 2012, Schallaburg 2012, pp. 121-138

with Michael Marx and Dorothea Weltecke, “Östliches Christentum in Geschichte und Gegenwart. Perspektiven und Hindernisse der Forschung”, in: Der Islam 88 (2011), pp. 1-10.

“Zur ideologischen Bedeutung Jerusalems für das orthodoxe Christentum”, in: Konflikt und Bewältigung. Die Zerstörung der Grabeskirche zu Jerusalem im Jahre 1009 (Millennium-Studien 32), ed. Thomas Pratsch, Berlin u.a. 2011, pp. 239-255.

“Byzanz – das Reich der Mitte”, in: Wege nach Byzanz (Katalog der anlässlich der Ausstellung Wege nach Byzanz im Landesmuseum Mainz, vom 6. November 2011 bis zum 5. Februar 2012), ed. Bejamin Fourlas and Vasiliki Tsamakda, Mainz 2011, pp. 18-29.

“The People of the Book”, in: Ayyubid Jerusalem. The Holy City in Context, ed. Robert Hillenbrand and Sylvia Auld, London 2009, pp. 435-440.

“Christian Pious Foundations as an Element of Continuity Between Late Antiquity and Islam”, in: Charity and Giving in Monotheistic Religions (Studien zur Geschichte und Kultur des islamischen Orients 22), ed. Miriam Frenkel and Yaacov Lev, Berlin, New York 2009, pp. 125-151.

with Rainer Barzen, Victoria Bulgakova, Frederek Musall and Dittmar Schorkowitz, “Kontakt und Austausch zwischen Kulturen des europäischen Mittelalters. Theoretische Grundlagen und methodisches Vorgehen”, in: Mittelalter im Labor. Die Mediävistik testet Wege zu einer transkulturellen Europawissenschaft (Europa im Mittelalter. Abhandlungen und Beiträge zur historischen Komparatistik 10), ed. Michael Borgolte, Juliane Schiel, Bernd Schneidmüller and Annette Seitz, Berlin 2008, pp. 195-209.

“Kulturelle Identität zwischen Recht und Politik. Orthodoxe Christen im mamlūkischen Jerusalem”, in: Mittelalter im Labor, pp. 251-260.

“Documents in Intercultural Communication in Mamlūk Jerusalem. The Georgians under Sultan an-Nasir Hasan in 759 (1358)”, in: Diplomatics in the Eastern Mediterranean 1000-1500. Aspects of Cross-Cultural Communication (The Medieval Mediterranean 74), ed. Alexander Beihammer, Maria Parani and Christopher Schabel, Leiden 2008, pp. 373-394.

“The Translation of the Byzantine Procheiros Nomos into Arabic: Techniques and Cultural Context”, in: Byzantinoslavica 65 (2007), pp. 19-29.

“Griechisch-Syrisch-Arabisch. Zum Verhältnis von Liturgie- und Umgangssprache bei den Melkiten Palästinas im Mittelalter”, in: Language of Religion – Language of the People: Medieval Judaism, Christianity and Islam (MittelalterStudien 11), ed. Ernst, Bremer, Jörg Jarnut, Michael Richter and David Wasserstein, Paderborn 2006, pp. 37-48. [English translation: Greek – Syriac – Arabic: The Relationship between Liturgical and Colloquial Languages in Melkite Palestine in the Twelfth and Thirteenth Centuries, in: Languages and Cultures of Eastern Christianity: Greek (The worlds of Eastern Christianity, 300-1500 ; 6), ed. Scott Johnson, Farnham 2015, pp. 495-505]

with Daniel Baraz, “Christian Communities in the Latin Kingdom of Jerusalem (1099-1187 CE)”, in: Christians and Christianity in the Holy Land. From the Origins to the Latin Kingdoms (Cultural Encounters in Late Antiquity and the Middle Ages 5), ed. Ora Limor and Guy G. Stroumsa, Turnhout 2006, pp.205-235.

“Memoria und Stiftung im Islam. Die Entwicklung des Totengedächtnisses bis zu den Mamluken”, in: Stiftungen in Christentum, Judentum und Islam vor der Moderne. Auf der Suche nach ihren Gemeinsamkeiten und Unterschieden in religiösen Grundlagen, praktischen Zwecken und historischen Transformationen (Stiftungsgeschichten 4), ed. Michael Borgolte, Berlin 2005, pp. 71-94.

“Mediators Between East and West: Christians under Mamluk Rule”, in: Mamluk Studies Review 9, 2 (2005), pp. 31-47.

“The Transformation of Latin Religious Institutions into Islamic Endowments by Saladin in Jerusalem”, in: Governing the Holy City. The Interaction of Social Groups in Medieval Jerusalem, ed. Lorenz Korn and Johannes Pahlitzsch, Wiesbaden 2004, pp. 47-69.

“Ärzte ohne Grenzen: Melkitische, jüdische und samaritanische Ärzte in Ägypten und Syrien zur Zeit der Kreuzzüge, in: Gesundheit – Krankheit. Kulturtransfer medizinischen Wissens von der Spätantike bis in die Frühe Neuzeit”, ed. Kay Peter Jankrift and Florian Steger, Cologne, Weimar and Vienna 2004, pp. 101-119 (French transl.: Médecins sans frontières. Médecins melkites, juifs et samaritains en Égypte et en Syrie à l’époque des croisades, in: Trivium 8 (2011) [online], mis en ligne le 16 mai 2011. URL: http://trivium.revues.org/3962).

with Christian Müller, “Sultan Baybars I and the Georgians – In the Light of New Documents related to the Monastery of the Holy Cross in Jerusalem”, in: Arabica 51 (2004), pp. 258-290.

“Georgians and Greeks in Jerusalem from the End of the 11th to the Early 14th Century”, in: East and West in the Crusader States. Context – Contacts – Confrontations III (Orientalia Lovaniensia Analecta 125), ed. Krijnie N. Ciggaar and Herman Teule, Leuven/Dudley, MA, 2003, pp. 35-51.

“Die Bedeutung Jerusalems für Königtum und Kirche in Georgien zur Zeit der Kreuzzüge im Vergleich zu Armenien”, in: L’idea di Gerusalemme nella spiritualità cristiana del medioevo. Atti del Convegno internazionale in collaborazione con l’Istituto della Görres-Gesellschaft di Gerusalemme, Gerusalemme, Notre Dame of Jerusalem Center, 31 agosto – 6 settembre 1999 (Pontificio Comitato di Scienze Storiche. Atti e documenti 12), Città del Vaticano 2003, pp. 104-131.

“The Concern for Spiritual Salvation and Memoria in Islamic Public Endowments in Jerusalem (XII–XVI c.) as Compared to the Concepts of Christendom”, in: Egypt and Syria in the Fatimid, Ayyubid and Mamluk Eras III: Proceedings of the 6th, 7th and 8th International Colloquium organized at the Katholieke Universiteit Leuven in May 1997, 1998 and 1999 (Orientalia Lovaniensia Analecta 102), ed. Urbain Vermeulen and Jo van Steenbergen, Leuven 2001, pp. 329-344.

with Dorothea Weltecke, “Konflikte zwischen den nicht-lateinischen Kirchen im Königreich Jerusalem”, in: Jerusalem im Hoch- und Spätmittelalter: Konflikte und Konfliktbewältigung – Vorstellungen und Vergegenwärtigungen (Campus Historische Studien 29), ed. Dieter Bauer, Klaus Herbers and Nikolas Jaspert, Frankfurt a. M. and New York 2001, pp. 119-145.

“The Greek Orthodox Church in the First Kingdom of Jerusalem (1099-1187)”, in: Patterns of the Past, Prospects of the Future. The Christian Heritage in the Holy Land, ed. Thomas Hummel, Kevork Hintlian and Ulf Carmesund, London 1999, pp. 195-212.

“Ein ‘politischer Heiliger’ zur Zeit der Komnenen: Leontios II. von Jerusalem”, in: Fonctions sociales et politiques du culte des saints dans les sociétés de rite grec et latin au Moyen Age et à l’époque moderne. Approche comparative, Wroclaw-Karpacz, 15-18 mai 1997, ed. Marek Derwich and Michel Dmitriev, Wroclaw 1999, pp. 309-326.

“Symeon II. und die Errichtung der lateinischen Kirche von Jerusalem durch die Kreuzfahrer”, in: Militia Sancti Sepulchri. Idea e Istituzioni, ed. Kaspar Elm and Cosimo Damiano Fonseca, Città del Vaticano 1998, pp. 341-360.

“St. Maria Magdalena, St. Thomas und St. Markus. Tradition und Geschichte dreier syrisch-orthodoxer Kirchen in Jerusalem”, in: Oriens Christianus 81 (1997), pp. 82-106.

“Die Bedeutung der Azymenfrage für die Beziehungen zwischen griechisch-orthodoxer und lateinischer Kirche in den Kreuzfahrerstaaten”, in: Die Folgen der Kreuzzüge für die orientalischen Religionsgemeinschaften (Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 22), ed. Walter Beltz, Halle 1997, pp. 75-92.

“Athanasios II, a Greek Orthodox Patriarch of Jerusalem (c. 1231-1244)”, in: Autour de la première croisade, Actes du Colloque de la Society for the Study of the Crusades and the Latin East (Clermont-Ferrand, 22-25 juin 1995) (Byzantina Sorbonensia 14), ed. Michel Balard, Paris 1996, pp. 465-474.

Im Druck

“Cultural Encounters and Transfer. The Case of Pious Foundations in the Islamicate World”, in The Routledge Companion to Cultural History in the Western World, 1250–2000, ed. Alessandro Arcangeli, Jörg Rogge and Hannu Salmi, London and New York 2019.

“Die rechtliche Stellung von und Formen der Konfliktlösung zwischen Muslimen in den Kreuzfahrerstaaten”, in: Geschichte der Konfliktlösung – Ein Handbuch, ed. David von Mayenburg, Peter Collin, Wim Decock and Anna Seelentag, Heidelberg 2019.

“Latins in Byzantium and Orthodox Christians in the Crusader States (1096 to 1190)”, in: Brill’s Companion to Byzantium and the West, 900-1204, ed. Nicolas Drocourt and Sebastian Kolditz, Leiden.

“The Melkites between Byzantium, Muslims and Crusaders”, in: Religious Plurality and Interreligious Contacts in the Middle Ages, ed. Dorothea Weltecke and Ana Echevarria

“Elias of Helioupolis”, Sourcebook for Conversion to Islam, ed. Christian Sahner, Uri Simonsohn, Luke Yarborough …, ... 2019.